Tråd bedømmelse:
  • 0 Stemmer - 0 Gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips og Tricks til IRC
03-05-2013, 21:51 (Denne besked var sidst ændret: 15-02-2021, 13:58 af Doctor Blue. Årsag: X-Chat skiftet ud med HexChat i Windows-delen )
#1
Tips og Tricks til IRC
Vores server
Hvis du allerede er bekendt med IRC og bare vil i gang, så er oplysningerne her:
Server: irc.shellsec.pw
Port: 6667 (ingen SSL endnu)
Kanal: #shellsec

Hvis du er VIP medlem, så læs også denne tråd:
https://shellsec.pw/traad-vip-kanalen-paa-irc

Klienter
Windows
mIRC - En meget udbredt og mainstream klient, den kan mange smarte ting, men der er nogle enkelte features jeg til tider selv savner. Det meste kan dog implementeres med dens scripting engine. Det største minus ved mIRC er at den er så pokkers tung i forhold til de mange andre. Ikke desto mindre er den stadig lækker at bruge.
Pris: $20 (~115 DKK)
Screenshot | Download trial | Køb fuld version

HexChat - HexChat er en fork af X-Chat, som kun er gratis på Linux. HexChat er derimod gratis på alle platforme, men stort set magen til X-Chat.  Et godt minimalistisk alternativ til mIRC. Hvis du er ligeglad med scripting, så er den fantastisk og klart min favorit-klient.
Pris: Gratis
Screenshot | Download

Trillian - Multiplatform chat-klient. Jeg bruger den selv i stor stil. Trillian forbinder alle dine chat accounts og kan tilpasses på mange interessante måder. Du kan blandt andet forbinde til IRC, Jabber, Skype, Live Messenger, Google Talk, Facebook og selv e-mail. Godt alternativ hvis man i forvejen sidder og sukker dybt over Skype.
Pris: Ad-supported (Mulighed for pro)
Screenshot | Download/Køb

irssi - Open source er godt som man siger. En populær, klassisk, CLI-baseret IRC klient. Den køres over kommandolinjen og er meget rig på funktioner. Personligt mener jeg ikke at den er nogen fordel at bruge på Windows eller Mac, men er helt klart lækker når man kører den side by side med et andet program i tmux eller screen på Linux. Da den ikke for alvor har et GUI er den selvfølgelig også super-minimalistisk og kan køre fint på oldtidscomputere. Screenshottet er fra Mac, men klienten er 100% ens på alle OS.
Pris: Gratis
Screenshot | Download

Mac
Colloquy - Minder meget om Trillian, men understøtter ikke helt så mange forskellige protokoller. Buddylist funktionalitet og understøttelse af mIRC's farvekoder.
Pris: Gratis
Screenshot | Download

Linux
X-Chat - En velkendt klient, minimalistisk alternativ til mIRC og konstrueret med henblik på Linux-brugere. Hvis du er ligeglad med scripting, så er den fantastisk og klart min favorit-klient.
Pris: Gratis
Screenshot | Download RPM | Download Source

irssi - Open source er godt som man siger. En populær, klassisk, CLI-baseret IRC klient. Den køres over kommandolinjen og er meget rig på funktioner. Personligt mener jeg ikke at den er nogen fordel at bruge på Windows eller Mac, men er helt klart lækker når man kører den side by side med et andet program i tmux eller screen på Linux. Da den ikke for alvor har et GUI er den selvfølgelig også super-minimalistisk og kan køre fint på oldtidscomputere. Screenshottet er fra Mac, men klienten er 100% ens på alle OS.
Pris: Gratis
Screenshot | Download Binaries | Download Source

Opret forbindelse
Jeg vil ikke gå alt for meget i dybde med dette punkt, da alle klienterne konfigureres på forskellig vis, og vejledninger kan findes med lidt Google Fu.
Til gengæld vil jeg lige opremse de kommandoer der bruges, som desuden står beskrevet i RFC.

/nick <nickname>
Skifter dit nickname. Vær opmærksom på at den ikke retter dit username/ident, dette skal som regel ændres i klientens indstillinger.

/server irc.shellsec.pw 6667
Opretter forbindelsen til anonops IRC server, som er den vores channel ligger på.

/list
Viser dig en liste over kanaler, antallet af brugere samt kanalernes samtaleemne. Vær opmærksom på at bl.a. anonops forbyder denne kommando det første minut du er forbundet for at forhindre misbrug.

/join #shellsec
Hop ind på vores kanal hvor vi andre befinder os.

/part
Forlader kanalen uden at lukke forbindelsen til serveren (Da du kan have flere forskellige kanaler åbne ad gangen).

IRC services
Langt de fleste IRC netværk har forskellige bots kendt som services.
De mest brugte er NickServ, ChanServ og HostServ.
NickServ står for registrering og beskyttelse af nicknames. Hvis du registrerer dit nickname vil folk få skiftet navn hvis de ikke sender den korrekte adgangskode indenfor 30-60 sekunder afhængig af serverens opsætning.
ChanServ står ligeledes for registrering og beskyttelse af channels. Normalt vil dit ejerskab af en kanal frafalde idet du forlader den, men hvis du registrerer den med chanserv vil kanalen blive opretholdt så du sættes til ejer igen når du kommer tilbage.
HostServ står for vanity hostnames (vhost). Selvom det ikke tjener det helt store praktiske formål, kan du få et pænt hostname ligesom det jeg og Morph3s bruger. Dette kan blandt andet bruges til at skelne mellem vores bots (hostname svc.shellsec.pw) og administration (staff.shellsec.pw). VIPs vil sandsynligvis i fremtiden få tildelt vip.shellsec.pw.

Brug af NickServ
Den eneste relevante service for denne guide er NickServ, så jeg vil lige hurtigt gennemgå hvordan du forhindrer NotACop i at hijacke dit nickname.
Den normale måde at bruge nickserv på, er ved at sende botten private beskeder, nogle klienter har et alias for dette. Du kan teste om den siger invalid command når du skriver /ns som er et alias til /msg NickServ.
Hvis den siger unknown command skal du bare skrive /msg NickServ.
For at registrere dit nickname skal du blot bruge følgende kommando:
/ns register <password> <email>
E-mail addressen bruges kun til password recovery. Registreringen droppes igen hvis du er inaktiv i 30 dage, så du behøver ikke en gyldig e-mail, du kan bare blive nødt til at vente de 30 dage ud hvis du glemmer koden.

Når du skal på IRC næste gang vil du modtage en besked fra nickserv om at dit nickname er utilgængeligt. For at vise at det er dit nickname skal du sende passwordet til den med:
/ns identify <password>

Længere er den ikke.
Du kan med fordel sætte din IRC klient op til at sende identify kommandoen automatisk hver gang du logger på. Menupunktet hedder som regel noget i retning af "Perform".

Andre småting
Autocomplete
Jeg har endnu ikke set en IRC klient der ikke har haft den feature vi kender som autocomplete. Hvis du skriver starten af en andens navn og trykker TAB, vil programmet selv skrive resten af navnet.
Dette er en kæmpe fordel, da de fleste klienter er bygget op til at "highlighte" beskeden hos de personer der bliver nævnt i den. Den får altså en anden farve og klienten siger ding og blinker, og så videre.
Derfor vil jeg også sætte stor pris på hvis i lod være med at skrive DB til mig, men i stedet skrev Do og trykkede på TAB, fordi så opdager jeg også beskeden :)

Flere simultane servere
Hvis du vil have forbindelse til flere forskellige servere i mIRC skal du bruge kommandoen
/server -m irc.shellsec.pw 6667
Du kan også bare trykke åben nyt servervindue, men det gøres som ovenstående hvis man vil sætte det ind i et script.

IRC bouncing
En IRC bouncer (BNC) er en IRC server du kan forbinde til, som så vil videredirigere dig til en anden IRC server. Man kan på en måde sige at den fungerer som en proxy, bortset fra éen detalje: Den bliver online selvom du logger af. Dette har nogle fordele, heriblandt at den kan tilsende dig x antal seneste beskeder når du kommer tilbage, så du er inde i diskussionen med det samme. Du kan se om de andre har været aktive på det seneste, eller om du bare har joinet en død chat, folk kan sende dig private beskeder mens du er offline. De vil få et autosvar og deres besked vil blive sendt til dig næste gang du kommer på. Sidst men ikke mindst kan du skjule din IP for IRC serveren. Trillian og mIRC (garanteret også XChat) kan sættes op til at bruge SOCKS proxies, som der nok er større sandsynlighed for at du ejer i forvejen sammenligned med en bouncer.

Jeg håber at det var en tilnærmelsesvist brugbar introduktion til brugen af vores IRC channel. Hvis der er nogen der vil lave guides til opsætning af de enkelte klienter, så skriv et svar med et link og så tilføjer jeg det her :) Det samme gælder selvfølgelig hvis I finder en IRC klient jeg har overset, eller i hvert fald kender nogle til Mac jeg kan sætte på listen.

Now go have some fun!
Mangler du hjælp?
Regler |  E-mail (PGP)
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
03-05-2013, 22:49
#2
RE: Tips og Tricks til IRC
Alt for lækker lille tråd du fik klasket sammen her!
I digg the warez bb part! - Dejligt med lidt warez links til de nærige.

Bruger personligt selv kun mIRC da mit behov for en IRC klient ikke rigtigt er så stort.
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
03-05-2013, 22:55
#3
RE: Tips og Tricks til IRC
(03-05-2013, 22:49)danbirk Skrev: Alt for lækker lille tråd du fik klasket sammen her!
I digg the warez bb part! - Dejligt med lidt warez links til de nærige.

Bruger personligt selv kun mIRC da mit behov for en IRC klient ikke rigtigt er så stort.

mIRC er nok den største og tungeste klient du overhovedet kan finde, så det er da et mærkeligt valg hvis dit behov ikke er så stort :P
Men som jeg jo skrev, det er det mest mainstream :)
Mangler du hjælp?
Regler |  E-mail (PGP)
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
03-05-2013, 22:59
#4
RE: Tips og Tricks til IRC
(03-05-2013, 22:55)Doctor Blue Skrev:
(03-05-2013, 22:49)danbirk Skrev: Alt for lækker lille tråd du fik klasket sammen her!
I digg the warez bb part! - Dejligt med lidt warez links til de nærige.

Bruger personligt selv kun mIRC da mit behov for en IRC klient ikke rigtigt er så stort.

mIRC er nok den største og tungeste klient du overhovedet kan finde, så det er da et mærkeligt valg hvis dit behov ikke er så stort :P
Men som jeg jo skrev, det er det mest mainstream :)

Det det jeg altid har brugt ;)
Og dengang jeg første gang sku bruge en IRC klient så fik jeg den anbefalet.. Men ja, lige umidlbart hvad jeg har læst så er det ikke lige det bedste, men mærkeligt nok den mest brugte og kendte.. :9
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
04-05-2013, 09:15
#5
RE: Tips og Tricks til IRC
Fin post, det skal der nok være nogen der får glæde af
Don't learn to hack, hack to learn
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
06-05-2013, 22:05
#6
RE: Tips og Tricks til IRC
Opdateret med nogle små ændringer i udseende og et afsnit om bouncers :)
Mangler du hjælp?
Regler |  E-mail (PGP)
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
12-07-2013, 22:23
#7
RE: Tips og Tricks til IRC
kan anbefale http://colloquy.info/downloads.html ! køre fint!
There is 3 rules for a life.
1. fuck.
2. Dont give a fuck.
3. Dont be fucked over
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
12-07-2013, 22:49 (Denne besked var sidst ændret: 12-07-2013, 22:58 af Doctor Blue.)
#8
RE: Tips og Tricks til IRC
(12-07-2013, 22:23)Lycia Skrev: kan anbefale http://colloquy.info/downloads.html ! køre fint!

Tilføjet, du må meget gerne skrive hvis den har nogle særlige features i forhold til de andre så jeg kan skrive lidt mere tekst om det.
Mener også at det eksisterer til Android, ikke sikker...
Mangler du hjælp?
Regler |  E-mail (PGP)
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
12-07-2013, 22:56
#9
RE: Tips og Tricks til IRC
(12-07-2013, 22:23)Lycia Skrev: kan anbefale http://colloquy.info/downloads.html ! køre fint!

Den bruger jeg på min iPhone. Jep, den fungerer udemærket.
---
Writing a shellcode decoder stub in assembly is like talking gibberish in such a way that it is still perfectly intelligible. - iTick
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
18-07-2013, 10:25
#10
RE: Tips og Tricks til IRC
(12-07-2013, 22:49)Doctor Blue Skrev: Tilføjet, du må meget gerne skrive hvis den har nogle særlige features i forhold til de andre så jeg kan skrive lidt mere tekst om det.
Mener også at det eksisterer til Android, ikke sikker...

HAr folk brug for hjælp så smid en pm! jeg hjælper gerne!
There is 3 rules for a life.
1. fuck.
2. Dont give a fuck.
3. Dont be fucked over
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
« Ældre | Nyere »




User(s) browsing this thread: 1 Gæst(er)