Tråd bedømmelse:
  • 0 Stemmer - 0 Gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskellen på MVC, webforms, ado osv
28-10-2016, 03:12
#1
Forskellen på MVC, webforms, ado osv
Jeg har programmeret i noget tid i C#, men jeg kender stadig ikke hvad forskellen er på mvc og webforms og hvad ado er. F.eks blev jeg spurgt om jeg kunne programmere i noget bestemt i c# og jeg nikkede nej til det og senere hen fandt jeg ude af, at det kunne jeg godt og havde gjort det i noget tid. Mit spørgsmål er, hvor kan man læse om alle disse forskellige definitioner og typer?

mit andet spørgsmål er, hvad er forskellen på mvc og webforms og hvad er bedst?
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
28-10-2016, 06:36 (Denne besked var sidst ændret: 28-10-2016, 06:36 af Ash.)
#2
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
Du kan læse meget om det på nettet. ASP.NET MVC har stort set erstattet Webforms til større projekter. ADO er bare deres SQL database manager, som stadigvæk bliver brugt rimelig normalt.
yolo
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
29-10-2016, 02:29
#3
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
Hvad er const og pros for dem begge og hvad er grunden til at det har erstattet det?
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
29-10-2016, 10:48
#4
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(29-10-2016, 02:29)Driton Skrev: Hvad er const og pros for dem begge og hvad er grunden til at det har erstattet det?

No clue. Webforms er så gammelt, at jeg ikke har lært om det.
Læs eventuelt lidt om webforms og se hvorfor det er lidt.. mærkeligt.
yolo
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
29-10-2016, 16:08 (Denne besked var sidst ændret: 31-10-2016, 22:24 af DarkNigga. Årsag: Typo. )
#5
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
ASP.NET MVC gør brug af det dejlige MVC designmønster. Hvis jeg tager fejl er i mere end velkommne til at rette mig.


ASP.NET MVC
ASP.NET MVC gør det hele i en dejlig MVC struktur. Altså at din kode deles op i 3 dele MVC.


Models(M)
Models er klasserne hvor du får og sætter din data til Databasen til. Fx. User-modellen er klassen hvor du henter/sætter informationer om brugeren i brugertabellen i din databasen

View(V)
Views er der hvor du har alt din view-logik. Altså alt HTML/CSS osv.

Controller©
Controllers er der hvor du har selve din logik i koden. Fx sørger controller-klasserne for koden hvor at den skal hente user-modellen og opdatere den.


En meget dårlig forklaring af MVC princippet. Jeg tror at grunden til at Webforms bliver lukket ned fordi det simpelthen er for gammeldags og ikke giver så god en kodestruktur som fx. ASP.NET MVC. Mine .NET-venner kender både til Webforms og ASP.NET MVC og vil altid foretrække hvis man brugte ASP.NET MVC.

Webforms har dog en helt anden struktur som du kan læse om her
https://msdn.microsoft.com/en-us/library...s.71).aspx

Håber at mit indlæg ikke var alt for shitty forklaringsmæssigt.
Hemmeligt medlem af Team Rocket. Ash finder aldrig ud af hvem der stjal hans pikachu!
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
30-10-2016, 04:03
#6
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(29-10-2016, 16:08)DarkNigga Skrev: ASP.NET gør brug af det dejlige MVP koncept. Hvis jeg tager fejl er i mere end velkommne til at rette mig.


ASP.NET MVC
ASP.NET MVC gør det hele i en dejlig MVC struktur. Altså at din kode deles op i 3 dele MVC.


Models(M)
Models er klasserne hvor du får og sætter din data til Databasen til. Fx. User-modellen er klassen hvor du henter/sætter informationer om brugeren i brugertabellen i din databasen

View(V)
Views er der hvor du har alt din view-logik. Altså alt HTML/CSS osv.

Controller©
Controllers er der hvor du har selve din logik i koden. Fx sørger controller-klasserne for koden hvor at den skal hente user-modellen og opdatere den.


En meget dårlig forklaring af MVC princippet. Jeg tror at grunden til at Webforms bliver lukket ned fordi det simpelthen er for gammeldags og ikke giver så god en kodestruktur som fx. ASP.NET MVC. Mine .NET-venner kender både til Webforms og ASP.NET MVC og vil altid foretrække hvis man brugte ASP.NET MVC.

Webforms har dog en helt anden struktur som du kan læse om her
https://msdn.microsoft.com/en-us/library...s.71).aspx

Håber at mit indlæg ikke var alt for shitty forklaringsmæssigt.

Det giver god mening mvc minder meget om java. der har man ligende kodestruktur. Model, view og controller. Jeg har lært webforms og skal ude i mvc fremover. Jeg takker for det hele. Det hele giver mening nu
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
30-10-2016, 10:51
#7
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(30-10-2016, 04:03)Driton Skrev: Det giver god mening mvc minder meget om java. der har man ligende kodestruktur. Model, view og controller. Jeg har lært webforms og skal ude i mvc fremover. Jeg takker for det hele. Det hele giver mening nu

Jeg tror mere du mener C# minder om Java. MVC har ikke noget med Java at gøre. Så skulle det være JSF men det ligner heller ikke ret meget.
yolo
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
31-10-2016, 10:06 (Denne besked var sidst ændret: 31-10-2016, 10:07 af Doctor Blue.)
#8
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(30-10-2016, 04:03)Driton Skrev: Det giver god mening mvc minder meget om java. der har man ligende kodestruktur. Model, view og controller. Jeg har lært webforms og skal ude i mvc fremover. Jeg takker for det hele. Det hele giver mening nu

(30-10-2016, 10:51)Ash Skrev: Jeg tror mere du mener C# minder om Java. MVC har ikke noget med Java at gøre. Så skulle det være JSF men det ligner heller ikke ret meget.

Man kan sagtens bruge MVC i Java, men det har ikke noget med sproget at gøre som sådan. Det er mere et spørgsmål om hvilket framework man vælger og hvad det skal bruges til. Spring har f.eks. et MVC framework.
http://docs.spring.io/spring/docs/curren...l/mvc.html
Mangler du hjælp?
Regler |  E-mail (PGP)
Besøg denne brugers hjemmeside Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
31-10-2016, 12:33
#9
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(31-10-2016, 10:06)Doctor Blue Skrev: Man kan sagtens bruge MVC i Java, men det har ikke noget med sproget at gøre som sådan. Det er mere et spørgsmål om hvilket framework man vælger og hvad det skal bruges til. Spring har f.eks. et MVC framework.
http://docs.spring.io/spring/docs/curren...l/mvc.html

Erh jeg var lige vågnet. Jeg skulle nok have skrevet ASP.NET MVC.
yolo
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
31-10-2016, 22:24 (Denne besked var sidst ændret: 31-10-2016, 22:25 af DarkNigga. Årsag: lidt mere info )
#10
RE: Forskellen på MVC, webforms, ado osv
(30-10-2016, 04:03)Driton Skrev: Det giver god mening mvc minder meget om java. der har man ligende kodestruktur. Model, view og controller. Jeg har lært webforms og skal ude i mvc fremover. Jeg takker for det hele. Det hele giver mening nu

Bare lige for at pointere det. MVC er et designpattern, altså et mønster du koder efter med Model, View og Controller. Du kan pretty much overføre dette designmønster til nærmest alle objektorienterede programmeringssprog. 

ASP.NET MVC er bare ASP.NET der gør brug af MVC-mønstret såvidt jeg i hvert fald har forstået det :P

https://en.wikipedia.org/wiki/Model%E2%8...controller
Hemmeligt medlem af Team Rocket. Ash finder aldrig ud af hvem der stjal hans pikachu!
Find alle beskeder fra denne bruger
Citer denne besked i et svar
« Ældre | Nyere »




User(s) browsing this thread: 2 Gæst(er)